Ze hebben het geflikt. Een paar maanden na het lanceren van DigitalKosovo.org is het de Kosovaren gelukt om ook de belangrijkste website van de wereld te overtuigen. Vanaf vandaag ziet Facebook het ‘gebied’ Kosovo als een onafhankelijke staat.
Wie nu op facebook incheckt bij een kroeg, hotel of kantoor ziet nu de plaatsnaam staan, met daarachter ‘Kosovo’. Tot gisteren was dit ‘Serbia’, tot ongenoegen van Kosovaren, die er hun eigen land wilde zien staan.
Maar wat kun je anders doen dan accepteren wat nou eenmaal niet te veranderen is? ‘Er tegen protesteren‘, was het idee en daarom werd enkele maanden geleden DigitalKosovo.org opgericht om websites te vragen Kosovo te zien als land. Sommige websites kennen Kosovo uberhaupt niet en sommigen zien het als onderdeel van Servië.
Facebook is om
Het online platform moedigt de gewone Kosovaar aan om bij een bepaalde website te klagen, bijvoorbeeld via een petitie. En dat heeft zin. LinkedIn ging om, Google ging om – je kunt nu bij de statistiekenpagina Google Analytics ook zien hoeveel Kosovaren je website bezoeken ipv ‘Serviërs’ – en nu dus ook Facebook.
Overigens is het niet alleen een symbolisch punt. Volgens de Kosovaarse premier Thaci, ja ook die bemoeit zich er mee, kunnen Kosovaarse bedrijven nu gerichter een marketing campagne voeren, omdat ze nu Kosovo kunnen kiezen als markt.