Vroeger was voetbal pas commercieel

door | 15 mei, 2013

Wie denkt dat voetbal tegenwoordig een stuk commerciëler is dan vroeger, heeft niet helemáál gelijk. Er bestond tot veertig jaar geleden namelijk een Europese cup die alles had te maken met handel en niet de eindnotering in de competitie: de Jaarbeursstedenbeker.

Midden jaren ’50 ontstond het idee om ?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????verschillende jaarbeurzen te promoten. En dat deed je door op georganiseerde basis voetbalwedstrijden te spelen tussen teams uit deze Europese handelsbeurssteden. Omdat je vaak meerdere goede teams had binnen één stad, werd een selectie gemaakt. Dit gebeurde ook in Utrecht, de stad die misschien nog wel het meest bekend staat om haar Jaarbeurs.

FC Messi
Voor Barçelona was het een heftige opgave. Zij streden zowel mee voor de Jaarbeursstedencup (of Inter-Cities Fairs Cup) én de Europa Cup (dat later de Champions League ging heten). Omdat het twee totaal verschillende organisatoren betrof, was er weinig afstemming over de speeldata. Dit kostte Barça soms de kop de cup.

Begin jaren ’70 is een einde gemaakt aan de Jaarbeursstedenbeker en is het vervangen door de UEFA-beker. Een paar jaar geleden veranderde dit in de Europa League en vanavond staat Chelsea in de finale hiervan. Dit deden ze ook al in de állereerste Jaarbeursstedenbeker – althans, in een gemixt team uit London – en die werd gruwelijk verloren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.